Pro následující esej týkající se kultury Vikingů jsem vybral téma mytického stromu světa, jemuž seveřané říkali Yggdrasil. Mytologie měla pro pohanské národy zásadní význam, stejný, jaký měla později církevní věrouka a jaký má pro nás dnes vědecká metoda. Esej strukturuji podle čísel, jež se vážou k Yggdrasilu, popisuji jejich symbolické významy a ukazuji na podobnosti severské symboliky a symboliky jiných kultur.
Jednička
Yggdrasil jako symbol vesmíru a věčnosti tvoří spojnici mezi světy a váže k sobě všechny dílčí aspekty severské mytologie do jednoho celku.
Dvojka
Severská mytologie, stejně jako další symbolické systémy, odráží naše vnímání reality, jež se zakládá na všudypřítomné dualitě, na rozlišování dobra a zla a tak podobně. Na Yggdrasilu tak jako protiklady vystupují dvě zvířata, orel Vidofnir a drak Nídhögg, z nichž první sídlí na vrcholu stromu a druhý u jednoho z kořenů. Mezi nimi jako symbol sváru a neustálé dynamiky pobíhá veverka Ratatosk. Soubojem dualit je i severský mýtus o Ragnaröku, o poslední bitvě dobra a zla, na jejímž konci přežije z lidí jen jeden pár, který se ukryje v Yggdrasilu.
Trojka
Kořeny stromu světa sahají ke třem pramenům – prameni osudu, moudrosti a prameni všech řek. Pramen moudrosti hlídá rádce bohů Mími a pramen všech řek stráží drak Nídhögg. U pramene osudu dlí tři nižší ženské bohyně, dísy, jež symbolizují minulost, současnost a budoucnost, zalévají kořen Yggdrasilu a tkají pavučinu osudu. Na základě toho je můžeme ztotožnit s našimi sudičkami. Mohli bychom říci i to, že tři dísy vyjadřují i esoterické tvrzení, že časová linie je iluzorní a vše se děje souběžně – minulost, současnost i budoucnost spolu sedí na jednom místě, u pramene osudu, a dohromady tvoří spletitou síť událostí, u níž neznáme začátku ani konce.
Čtyřka
Číslo čtyři u Yggdrasilu zosobňují čtyři jeleni, kteří okusují větve a kůru stromu. Nabízí se toho řada, s čím by bylo možno v přírodě čtyřku spojit – s ročními obdobími, fázemi Měsíce nebo čtyřmi živly. Ovšem podle islandského archeologa Finnura Magnússona se symbolika čtyř jelenů váže ke světovým stranám a ke čtyřem typům větru. Argumentuje tím, že jména dvou jelenů (Dáinn a Dvalinn) jsou též jména dvou skřítků a že skřítkové jsou v severské mytologii těmi, kdo ovládá vítr.
Vzhledem k tomu, jak význačnou roli hrálo v historii Vikingů mořeplavectví, je výsadní role světových stran a větru v mytologii poměrně přijatelná. Navíc není ani ojedinělá. Řekové byli taktéž velice zdatní mořeplavci a z jejich mytologie jsou známi tzv. Anemoi, čtyři bohové větru, z nichž každému je přisouzena jedna světová strana.
Devítka
Yggdrasil spojuje devět bájných světů, světy nízké, jako např. říši mrtvých, Helheim, které jsou u kořene stromu, světy vyšší, např. sídlo bohů, Ásgard, jež se nachází v koruně stromu, a také prostřední svět, sídlo lidí, Midgard. Tato část mytologie je velice podobná křesťanskému chápání vesmíru, jež zná Nebe, Peklo a Zemi mezi nimi.
Název říše mrtvých připomíná výraz pro peklo v dnešních germánských jazycích (hell v angličtině nebo die Hölle v němčině). Dokonce i vnímání Helheimu mohlo být u Vikingů podobné jako vnímání Pekla křesťany – je nehostinný, není z něj úniku a nebylo poctou se tam po smrti dostat, ba naopak. Každý toužil po místě ve Valhalle v Ásgardu, ve vikinském Ráji. Jen podmínky „přijetí“ do Valhally a do Ráje se značně lišily. Zatímco křesťanství slibuje Ráj všem chudým a ublíženým, jimž se na Zemi nedostávalo, Vikingové si museli své místo ve Valhalle zasloužit hrdinstvím v boji.
Se symbolickou devítkou je spojen další důležitý mýtus, a sice ten, který vypráví o oběti boha Ódina, který devět dní a nocí visel na Yggdrasilu probodnutý oštěpem, aby odhalil tajemství moudrosti a dal lidem runy. Vyvinutí písma má pro lidské znalosti a celou kulturu možná ten nejzásadnější význam, není proto divu, že bylo chápáno jako dar bohů. Nejde o jediný takový příběh – například staří Egypťané vděčili za své písmo i vědění Thovtovi, bohu moudrosti.
Nekonečno
Plynutí času není nutno vnímat pouze lineárně, od minulosti k budoucnosti, jak jsme zvyklí, ale také cyklicky. Vyjdeme z toho, že všude kolem v přírodě se vše řídí cykly. Pravděpodobně tak chápali čas Vikingové, protože i „konec světa“, jak se též nazývá již zmíněná bitva Ragnarök, není definitivním koncem, pouze uzavřením kruhu a začátkem nového období.
Na začátku Ragnaröku se z moře vyplazí had Midgardsormr, jenž je dalším a vskutku nezaměnitelným symbolem nekonečna. Je tak velký, že obepíná celý Midgard a zakusuje se do vlastního ocasu. Jedná se o týž symbol, jakým je had Uroboros, jehož jméno pochází z řečtiny a znamená „požírač ocasu“. Ten je zobrazován někdy jako had, jindy jako drak a je asi nejznámějším znázorněním nekonečna, poněvadž někdy se objevuje stočený do tvaru ležaté osmičky.
Podle Davida Talbotta znaly Urobora staré kultury z celého světa; nalezen byl v Egyptě, Indii, Číně, dnešním Mexiku i na Aljašce. Lze říci, že Midgardsormr je jedním z mnoha vyjádření něčeho zcela univerzálního, co ve své době znali lidé z celého světa a vnímali to velice podobně. Jinak by se symbol hada požírajícího svůj ocas nikdy tak nerozšířil. Tím celosvětově známým jevem je dozajista všudypřítomný a věčný cyklus zrození a zániku.
Závěr
Je toho mnoho, co by se dalo napsat o všech devíti světech, jejich obyvatelích a jejich vztazích, avšak mým cílem nebylo dopodrobna popsat severskou mytologii. Snažil jsem se vybrat jen nejdůležitější symboly a na nich jsem ukázal to, jak Vikingové nejspíš chápali něco podstaty světa kolem sebe, i to, že podobné představy a obrazná vyjádření jsou univerzální a objevují se i v jiných kulturách.
Přečteno 6434krát.
Měl bych dotaz, předem se omlouvám, pokud bude mimo mísu. Píšete, že Ragnarök není definitivním koncem – jak je to s těmi, kteří v něm bojovali? Jelikož pobyt ve Vallhale byl pro germány posmrtným životem, co se s těmito „zemřelými“ stalo po Ragnaröku? Znamenalo to pro ně definitivní zánik (tedy koncept, že duše je smrtelná a po Ragnaröku zemře), nebo je čekalo nějaké znovuzrození či jiný ekvivalent? To samé s bohy a monstry, která při Ragnaröku padla?
Předem děkuji.
Zajímavá a náročná otázka. V Eddě se prý píše o tom, že každý bude napříč věky žít v některém ze světů. A že i po Ragnaröku má existovat spousta míst k žití. Například nebeská hala Brimir plná dobrého pití nebo Sindri, hala z červeného zlata, v níž budou žít dobří a čestní, ale také Hvergelmir, místo u jednoho ze tří pramenů, kde sídlí drak Nídhögg a mučí těla zemřelých. Řekl bych tedy, že kdo při Ragnaröku zemře, zcela nezanikne, ale spíš odejde zase do jiného světa.
Děkuji mnohokrát za odpověď