SimCity BuildIt je mobilní free-to-play nástupce legendárních počítačových her, v nichž je vaším úkolem budovat na zelené louce velkolepé metropole. Oproti svým PCčkovým předchůdcům je mobilní SimCity sice značně zjednodušené, přesto však hra skýtá značná úskalí. Její systém je nastaven tak, že hra je nejobtížnější na začátku, kdy nutí netrpělivé hráče investovat do hry trochu vlastní, tvrdé měny. Abyste se vyhli zbytečnému utrácení a aby zároveň vaše město vzkvétalo, je třeba dodržovat několik pravidel, o něž se v následujícím textu podělím.
Základ
V tutorialu vám hra vysvětlí to úplně základní. Co a jak stavět, jak vylepšovat již postavené budovy. Dozvíte se, že vše se točí okolo stavění a vylepšování obytných komplexů, že díky nim roste vaše populace, příjmy z daní i vaše hráčská úroveň, ale že s rostoucí populací a zastavěnou plochou ale rostou i nároky na infrastrukturu a služby. Vše stojí peníze a v začátcích mnohem více, než si můžete za to, co vyděláte, dovolit. Pravidlo č. 1 tedy zní: Neustále šetřit.
Úrovně
Další pravidlo se týká postupu na vyšší úrovně. S každým novým levelem se vám něco odemkne. V lepším případě jen komodita, kterou můžete vyrábět. V případě horším je to nějaká služba nebo technické zařízení. Těch je ve hře celá řada a kámen úrazu tkví v tom, že ve chvíli, kdy se vám budova zpřístupní, ji nejen můžete, ale musíte postavit. Vaši simíci ji totiž najednou začnou vyžadovat. Nesplníte-li jejich požadavky, půjde jejich spokojenost dolů a nakonec se i odstěhují. A vy na základě toho budete vybírat podstatně nižší daně. Naštěstí ale předem víte, co a kdy se vám zpřístupní a kolik to bude stát. Nicméně pravidlo č. 2 je: Nepostupovat na další úroveň, odemyká-li to příliš drahou a důležitou službu. Konkrétně se to týká budov hasičů, policie, nemocnic, kanalizace, odpadového hospodářství a silnic.
Silnice
Při stavbě cest se inspirujte u fiktivního přítele Daniela. Ten má postaveny dlouhé rovné bulváry, mezi nimiž je prostor čtyři políčka, což je šířka tak akorát pro naprostou většinu budov. Spojování silnic napříč a tvorba sítě křižovatek nemá moc velký význam a zbytečně zabírá lépe využitelné místo, takže doporučuju se řídit pravidlem č. 3: Pomocí rovnoběžných silnic tvořit dlouhé bloky o šířce čtyř polí. Spojit ulice pak můžete tři pole od sjezdu do města, čímž vám vznikne dobře využitelný okrajový blok široký dvě pole.
Stavění dlouhých ulic bez křižovatek má ale jednu nevýhodu. Chcete-li silnici vylepšit, musíte vylepšit celý jednolitý pás. Připojuju tedy pravidlo č. 4: Přistavovat, nestavět dlouhé silnice předčasně. Je lepší mít krátkou silnici, tu rozšířit a později přistavět novou úzkou. Okamžitá investice do dlouhé silnice se šplhá v pozdější fázi hry do desítek tisích a je zbytečné mít ulici z půlky prázdnou.
Městské budovy
Můžete, nebo musíte-li už nějakou technickou nebo služební budovu postavit, dobře važte kterou. Jsou různě drahé a různě efektivní a ne vždy je nejlepší ta nejlevnější nebo nejdražší. V poměru cena/výkon vychází nejlépe tyto budovy:
- Energetika: elektrárny na fosilní paliva (uhelná je dostupná od začátku, ale nejúčinnější a ne tak špinavá je na topné oleje).
- Vodní zdroje: vodojem.
- Kanalizace: základní výpusť (Basic Sewage Outflow Pipe).
- Odpady: spalovna.
- Hasiči: základní hasičská stanice. Oproti malé stanici pokrývá víc než 2× větší oblast a není 2× dražší. Velká stanice je naproti tomu skoro 4× dražší, ale akční rádius má jen asi 3× větší.
- Policie: policejní okrsek. Oblast pokrývá 4× a 12× větší než menší policejní stanice, ale dražší je jen 3,8× a 7,1×. Jasná volba.
- Zdravotnictví: nemocnice. Pokrytá oblast je 4× a 9× větší a cena jen 2,8× a 5,2× vyšší než u menších klinik. Opět není co dodat.
Energetická, kanalizační a odpadová zařízení, která doporučuju, mají jednu velkou nevýhodu. Strašně smrdí. Spolu s továrnami je tedy třeba stavět je co nejdál od obytných zón. Zejména spalovnu, která je asi nejšpinavější budovou ve hře. Základní silnice jsou ale zadarmo, takže není problém naplánovat si průmyslovou a technickou zónu kdekoli na okraji. Pro hasiče, policii a nemocnice to pak platí naopak. Je potřeba stavět je uprostřed obytných zón a jednou budovou jich pokrýt největší možné množství. Pravidlo č. 5 by tak mohlo znít: Stavějte efektivně a v dané kategorii pouze zmíněné budovy.
Další městské budovy jsou malá radnice (Town Hall), velká radnice (City Hall), sklad a starostovo sídlo. Radnice a sídlo je dobré postavit někde blízko obytných zón, simíci rádi bydlí poblíž.
Významné postavení má sklad, v němž se uchovávají všechny předměty. A není nafukovací. Nebo tedy je, ale jsou k tomu potřeba speciální předměty (kamera, zámek a mříže) v předem určeném a postupně se zvyšujícím počtu. Na to, kolik místa ve skladu máte, je třeba si dávat velký pozor. Klidně se totiž může stát, že nebudete moct dál vyrábět, protože již vyrobené produkty nebude kam dát. Pravidlo č. 6 tedy zní: Neplnit si sklad zbytečnostmi, v případě nutnosti prodat, co není potřeba. Rovnou po něm může následovat pravidlo č. 7: Neprodávat předměty určené na vylepšování skladu. Bude to svůdné, protože hra má tendence dávat vám to, čeho už máte hodně. Dříve nebo později se ale všechny speciální předměty budou hodit.
On-line trh
Pokud přece jenom prodáváte speciální předměty (jejich typů je opravdu hodně a každý se hodí na něco), řiďte se pravidlem č. 8: Prodávat na on-line trhu za nejvyšší cenu. Odbyt zboží je ohromný, tak není třeba se bát. A pokud pak budete chtít předmět sami znovu koupit, můžete, nejvyšší cena zůstává stejná.
Pokud chcete nakupovat či jinak získat předmět bez práce, on-line trh je až poslední možnost. Všechno lze obstarat levněji nebo zadarmo, když se budete (klidně od začátku) řídit pravidlem č. 9: Pravidelně rozklikávat bubliny s názory simíků, a to ve svém městě i v cizích. Dostat se můžete nejen do města fiktivního přítele Daniela, ale i do neomezeného počtu dalších. Stačí jít na on-line trh a zvolit nějakou z nabízených komodit. Tím ji nekoupíte, jen se přesunete do prodejcova města, v němž pak můžete hledat bublinu s ikonou dárku. Když ji najdete, můžete dostat opravdu cokoli – od pár hřebíků až po zlaté klíče. A to se vyplatí.
Na periferii města nemáte jen tržní budovy, ale i pár speciálních. Ke dvěma z nich, věži doktora Wu a letišti se dostanete až v pokročilejší fázi hry, přístav je ale k dispozici docela brzy, takže doporučuju ho postavit hned, jak to půjde. Díky němu budete moct získat něco málo peněz a hlavně zlaté klíče, za které se dají pořídit speciální budovy, které zpříjemňují simíkům život a zvyšují populaci.
Zvyšování populace
Zvýšení populace kromě stavění nových obytných budov lze pomocí budov speciálních – parků, pamětihodností, pláží, dopravních podniků a vzdělávacích institucí. Osobně nepovažuju tyto stavby za prioritní, nicméně v dalších fázích hry je fajn na ně pamatovat a pomocí nich zvyšovat atraktivitu města. Tedy pokud máte peníze, zlaté klíče a místo nazbyt. Pár parků ale můžete postavit hned, jak budete mít ve městě několik prvních věžáků. Mně se nejvíc osvědčil klidný park (Peaceful Park).
„Skutečné“ peníze
SimCash je vedlejší, o něco skutečnější měna, kterou získáte jen dvěma způsoby – buď si ji doopravdy koupíte, nebo ji dostanete jako bonus za splnění některé z herních výzev. Zazelenat se jich vám ve hře můžete pár desítek, což samo o sobě nic není, protože ceny v těchto penězích se běžně pohybují v řádech desítek až stovek, k něčemu vám ale budou dobré – k rozšiřování výrobní kapacity obchodních budov. Chcete-li totiž ve stavebninách, železářství nebo třeba v zahradnictví nechat něco vyrobit, můžete si do fronty naplánovat pouze dvě komodity. Rozšíření pořídíte jen za cash. Poslední rada a pravidlo č. 10 tedy je: SimCash utrácet pouze za rozšíření výrobní fronty v obchodech nebo podobně vhodná a trvalá vylepšení.
Závěr
SimCity BuildIt je poměrně snadno pochopitelná hra postavená na jednoduchých principech. Při psaní jsem se snažil vyhnout tomu, co hráč může pochopit sám už v úvodu, a proto může působit pro nezasvěceného nebo naprostého nováčka trochu zmatečně. Začátečníkovi, který se ale ve hře již začal rozkoukávat a pro kterého jsem svůj text určil, ale může pomoct předejít některým nástrahám a nečekaným situacím, které vyplývají mimo jiné z povahy free-to-play hry a které mohou zážitek ze hraní zadarmo pokazit.
Přečteno 8179krát.